Normalpopulation.

Vad är det? Eller vad innebär det? Vad är normalt? Är inte allting relativt?

Jag har precis läst en artikel om samhällsvårdade barn/ungdomar, där menades samhällsvårdade barn/ungdomar placerade i dygnsvård i form av HVB-hem och Familjehem. I artikeln undersöktes dessa barn/ungdomars tillgång till välfärdsresurser, de resultat man hittat i artikeln gällande dessa ungdomar jämfördes med normalpopulationen.

Hur kan det som är normalt möjligen definieras? Kan normalt definieras? Vem bestämmer definitionen? Och framförallt, vem avgör vad som avviker från normen? Frågor, frågor, frågor, alltid frågor utan svar. Kanske syftar frågorna till att visa på komplexiteten med syfte att upplysa och take a point.

Kanske är det så att jag blir extra provocerad av detta ord, normalpopulation, för att jag enligt all statisk och forskning skulle tillhöra någon slags normalpopulation. Och min eftersträvan i livet är att vara så lite normal som möjligt och så mycket Josefin som möjligt.

Kommentarer
Postat av: elin

du är så fin du.

2011-03-18 @ 23:44:06
URL: http://elinmarialinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0